بهبود امنیت کاربران در فضای مجازی با چند ترفند ساده


[ شناسه خبر: 660 ] [ منتشرشده درتاریخ : ۰۵ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۲ ] دسته:
الیاس ملکی معاف، از مربیان سواد رسانه گیلان، گفت: هیچ تضمین صددرصدی برای عدم درز اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نداریم، اما می توانیم با رعایت مواردی، امنیت خود را بهبود ببخشیم و خیالمان جمع شود که به راحتی قربانی هک نشویم.

به گزارش روابط عمومی سازمان فضای مجازی بسیج ،چهارمین هفته از دوره حضوری و مجازی مربیگری سواد رسانه گیلان با حضور تعدادی از فعالان حوزه فضای مجازی استان در سالن جلسات سازمان بسیج دانشجویی گیلان و به همت سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان و نسرای استان (نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی گیلان) برگزار شد.

الیاس ملکی معاف، از مربیان سواد رسانه استان در این نشست که با موضوع امنیت در فضای مجازی برگزار شد با اشاره به احتمال لو رفتن اطلاعات کاربران در شبکه های اجتماعی اظهار داشت: هیچ تضمین صددرصدی برای عدم درز اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نداریم، اما می توانیم با رعایت مواردی، امنیت خود را بهبود ببخشیم و خیالمان جمع شود که به راحتی قربانی هک نشویم.

وی تأکید کرد: اطلاعات مهم و شخصی را نباید در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری کرد و اگر ضروت بر بارگذاری وجود دارد باید این اطلاعات با روشهایی مانند استفاده از فشرده‌سازی، zip یا Rar شود و سپس بارگذاری شود.

این مربی سواد رسانه با بیان ۷ نکته اساسی در موضوع امنیت در شبکه های اجتماعی گفت: نصب بروزرسانی‌های سیستم عامل و نرم‌افزارها، استفاده از نرم‌افزارهای ضدویروس به‌روزشده، جلوگیری از سرقت هویت از جمله اطلاعات شخصی و مالی، استفاده از دیواره آتش، جلوگیری از بدافزارها و اَدوِرها، محافظت از گذرواژه‌ها و تهیه نسخه پشتیبان از فایل های مهم از اقدامات اساسی برای حفظ امنیت در فضای مجازی است.

ملکی با اشاره به رواج صفحات جعلی بانکی و استفاده از آن توسط هکرها تحت عنوان فیشینگ گفت: کاربران فضای مجازی باید در تبادلات مالی و خریدهای اینترنتی دقت لازم را داشته باشند تا قربانی صفحات جعلی خرید و پرداخت نشوند و حتما در صفحات بانکی به https و آدرس صفحه توجه کنند و به لینکهای ارسالی از طریق پیامک مبنی بر برنده شدن یا تخفیف‌ها مشکوک باشند.

گذرواژه ها را در مرورگر ذخیره نکنید

وی تأکید کرد: گذرواژه ها را در مرورگر ذخیره نکنید چرا که گذرواژه های ذخیره شده به راحتی قابل هک و افشا هستند. برای حفظ امنیت رمزها، استفاده از کیبورد مجازی خوب است اما کامل نیست.

این مربی امنیت در فضای مجازی ادامه داد: حتما هرچندوقت یکبار رمزهای عبور حساب‌های خودرا تغییر دهید.

وی تاکید کرد: برای ورود به نرم افزار شبکه های اجتماعی کلمه ورود مجزا قرار دهید تا اگر گوشی شما به سرقت رفت و یا مفقود شد، امکان سوء استفاده از آن کمتر باشد.

ملکی گفت: افراد شیاد و کلاهبردار در فضای مجازی به شدت فعال هستند. هرگز به افرادی که نمی شناسید اعتماد نکنید، توجه کنید که در فضای مجازی و تلگرام هر کس می تواند خود را جای فرد دیگری جا بزند و سازمان‌های جاسوسی از هویت های تقلبی دیجیتال به صورت حرفه ای استفاده می کنند. همچنین بسیاری از دلال‌های مهاجرت و قاچاقچی‌های انسان از طریق فضای مجازی و ساخت مستندهای جعلی درحال فعالیت هستند.

مربی سواد رسانه ای سازمان فضای مجازی سراج گیلان اظهار داشت: در صورتی که مشکلی برای شما در فضای مجازی ایجاد شد و مورد سوء استفاده قرارگرفتید حتما با یک فرد مطمئن و آشنا به فضای مجازی مشورت نمایید و به پلیس مراجعه کنید.

ملکی در پایان تأکید کرد: برای پیام‌رسان‌های خود رمز دوم قرار دهید تا از امنیت بیشتری برخوردار باشید.